Subject: arvamus sotsiaalministri määruse "Nõuded müra ohutusele elamutes ja ühiskasutusega hoonetes ning helirõhutaseme mõõtmise meetodid" eelnõule
From: "Linda Madalik" <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Wed, 6 Aug 2025 11:34:39 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Edastan oma arvamuse sotsiaalministri määruse "Nõuded müra ohutusele 
elamutes ja ühiskasutusega hoonetes ning helirõhutaseme mõõtmise meetodid" 
eelnõu kohta.

Sissejuhatuseks avaldan tänu eelnõu koostajale Ramon Nahkurile, kes tegi 
head koostööd standardi EVS 842 uustöötluse töögrupiga. Tänu sellele 
koostööle saab sotsiaalministri määruse ja standardi EVS viia omavahel 
kooskõlla, mida pean väga oluliseks.

Kuna sotsiaalministri määruse koostamise ajakava kujunes pingeliseks, siis 
on praegu avaldatud tekstis mõned puudused, millele juhin tähelepanu.

Tabel 2, kus esitatakse nõuded tehnoseadmete ja -süsteemide müra kohta 
müratundlikes ruumides

Olen väga rahul, et nõudeid tehnoseadmete ja -süsteemide lubatud 
helirõhutasemetele elu- ja magamisruumides on karmistatud LpAeq,T = 28 dB, 
aga sellega tuleb viia vastavusse ka indikaator LpC,eq,T, mis peab olema 48 
dB (mitte 50 dB), ning LAmax, mis peab olema 33 dB, mitte 35 dB.
Mis puudutab lubatud helirõhutasemeid elu- ja magamisruumides, kui 
müraallikaks on samas hoones paiknevad tööstusettevõtted, kaubandus- või 
teenindusettevõtted, siis soovitan need nõuded viia vastavusse standardi EVS 
842 peatükiga 9 "Nõuded mürarikastele ruumidele, mis piirnevad müratundlike 
ruumidega". Selle järgi on päevasel ajal lubatud helirõhutasemed 
müratundlikes ruumides võrdsustatud tehnoseadmete ja -süsteemide lubatud 
helirõhutasemetega ning öisel ajal ei tohi helirõhutase olla suurem kui 
LpAeq,T = 25 dB. Müra maksimaalne tase ei tohi öisel ajal olla suurem kui 
LpAFmax = 32 dB, kui müraallikale on iseloomulik muutuva tasemega müra.

Veel on mul üks märkus eelnõu seletuskirja kohta, kus leheküljel 8 on juttu 
hoonete rekonstrueerimisest. Seletuskirja tekst: "....Oluline 
rekonstrueerimine selle määruse kontekstis tähendab eelkõige 
piirdekonstruktsioonide muutmist, mitte aga väiksemaid renoveerimistöid nagu 
akende vahetust või fassaaditöid. See tähendab, et kui eraisik hakkab tegema 
väiksemat remonti kodus, siis nõue ei rakendu, aga kui hakatakse täielikult 
renoveerima, nt vana korterelamut (piirdekonstruktsioonide muutmisega), siis 
tuleks ka hoone heliisolatsiooni vastavalt standardi EVS 842 kohaselt toodud 
juhistele parandada..."
Sellest tekstist võib aru saada ka nii, et oma korteris remonti tegev 
eraisik ei peaks akustikanõuetega arvestama. Praktika näitab, et eraisikud 
võivad remondi käigus korteritevahelist heliisolatsiooni halvendada, eriti 
löögiheli isolatsiooni osas, kui vahetatakse välja põrandakatted. Oleks hea, 
kui tekstis märgitakse, et eraisik ei tohi korteri remondi käigus halvendada 
korteritevahelist heliisolatsiooni.

Lugupidamise ja heade soovidega
FIE Linda Madalik
+ 372 5273 166
 [email-masked] <mailto:[email-masked]>